مقالات

اره فارسی بر؛ از انواع تا کاربردها

احتمالا این سوال برای شما هم مطرح شده که چرا اسم این دستگاه فارسی بر است؟! برش‌های ۴۵ درجه‌ای و هر برش زاویه‌دار را در صنعت، فارسی می‌گویند. به همین دلیل دستگاه مخصوص برش‌های زاویه‌دار را فارسی بر می‌گویند. با اینکه فارسی بر را برای زوایای متنوع و مختلف دیگری هم استفاده می‌کنند، اما مهمترین زاویه برش در صنعت چوب و سایر صنایع مرتبط ۴۵ درجه است که توسط انی ابزار به سادگی انجام می‌شود.

به دلیل کاربرد زیاد فارسی‌برها در نجاری، قصد داریم تا در این مقاله مجله رونیکس، به انواع اره فارسی بر پرداخته و در آخر بهترین فارسی‌برهای تولیدشده توسط شرکت بین‌المللی رونیکس را معرفی ‌کنیم.

فارسی‌بر و چوب؛ رفیق گرمابه و گلستان
اگر شما هم از فعالان عرصه چوب و نجاری باشید، می‌دانید که هر نجاری باید در کارگاه خود اره فارسی‌ بر داشته باشد. از معضلاتی که اپراتورها با آن مواجه هستند، انتخاب بهترین ابزار بسته به نیاز است. در طول سالیان گذشته، نام‌های ایرانی و خارجی مختلفی ابزارآلاتی با کیفیت‌های خوب و بد را در بازار ابزار ایران عرضه کرده‌اند. برند رونیکس از اوایل دهه هشتاد با رویکرد ارائه ابزار ایرانی با کیفیتی جهانی و قابل رقابت با سوپر برندهای بین‌المللی وارد بازار ایران شد. حالا این عرصه محل یکه تازی این برند ایرانی است.

فارسی بر ها به چند دسته تقسیم می شوند؟
خرید هر ابزاری باید متناسب با نوع نیاز شما باشد. اگر حجم کاری‌تان بالا است و می‌خواهید خروجی کار محصولی زیبا و جذاب باشد، اره فارسی برهای کشویی و برقی مورد نیاز شماست. اما اگر کارگاهی کوچک و خانگی دارید، اره فارسی بر دستی هم می‌تواند یکی از گزینه‌ها باشد.

فارسی بر کشویی
فارسی برهای کشویی را باید پرطرفدارترین مدل از این ابزار دانست. کاربردی بودن این مدل به دلیل موتور و تیغه این دستگاه است، زیرا به نوعی طراحی شده که بر روی یک بازوی متحرک حرکت کند تا قابلیت ایجاد برش‌های بلندتر را داشته باشد. این اره کشویی امکان افزایش عرض برش را تا حدود دو برابر و حتی بیشتر از آن می‌دهد.

فارسی بر کشویی در دو مدل یک طرفه و دو طرفه طراحی و روانه بازار شده است. یک طرفه بودن آن به معنای خم شدن بازو در یک سمت است و دو طرفه بودن به معنای خم شدن بازو در هر دو جهت. با امکان دو طرفه بودن، فارسی بر می‌تواند برش زاویه‌دار را در هر دو سمت چپ و راست با کیفیتی مطلوب انجام دهد.

فارسی بر دستی
فارسی بر دستی همان‌طور که از اسمش پیداست با نیروی دست کار می‌کند. در نتیجه احتمال خستگی اپراتور در کارهای طولانی وجود دارد. به همین دلیل ممکن است که قطعه کار با کیفیت مطلوبی تولید نشود. اما از ویژگی‌های فارسی بر دستی، رابط کاربری آسان آن است. به دلیل کنترل آسانی که این دسته از فارسی‌برها دارند، می‌توان زاویه را در آن‌ها به راحتی تنظیم و با استفاده از قابلیت نگهدارنده آن‌ها از لغزش قطعه جلوگیری کرد.

انواع دیگر فارسی برها
فارسی بر ساده نوع دیگری از این ابزار است که تیغه آن، حرکتی به سمت بالا و پایین دارد. با استفاده از این فارسی برها می‌توان برش‌های عمودی و افقی را به آسانی انجام داد.

فارسی بر ثابت نوع دیگری از این اره‌ها است که بر خلاف مدل ساده علاوه بر برش افقی و عمودی قابلیت انجام برش اریب را نیز دارد. همچنین، نسخه‌های مینیاتوری از این ابزار برای برش‌ قطعات کوچک‌تر، در بازار موجود است.